Estrangeria
Es publica un nou reglament
S'ha publicat el Reial decret 1155/2024 pel qual s'aprova un nou Reglament d'Estrangeria. La publicació d'aquest reglament comporta la derogació de l'actual reglament (RD 557/2011) i inclou importants modificacions, especialment en l'arrelament, la reagrupació familiar en l'accés a visats i en les autoritzacions de residència. El nou reglament entrarà en vigor 6 mesos després de la seva publicació, és a dir, el 20 de maig de 2025.
A continuació es desenvolupen per temes les seves principals novetats:
A. Entrada i sortida del territori espanyol i visats
a) Els passaports i documents de viatge han de complir les condicions següents:
- continuar sent vàlida almenys 3 mesos després de la data de sortida del territori dels Estats membres;
- haver estat emesos en els 10 anys anteriors.
b) L'exempció de visat per estades de curta durada s'amplia als estrangers que
es trobin en qualsevol cas d'exempció de visat establert en la legislació de la UE;
c) Presa de dades biomètriques a l'estranger a l'entrada pel pas fronterer.
d) En cas de denegació d'entrada, el termini per tornar al lloc d'origen o continuar el viatge es limita a 72 hores
e) Nou règim de visats, amb una durada màxima d'1 any, que es classifica en:
- de trànsit aeroportuari,
- d'estades curtes,
- de llarga durada, que agrupa els de residència, extraordinaris, i els d'estudis o voluntariat, i
- per a la cerca de feina.
B. Estada a Espanya
a) Estades de curta durada. És la de la persona estrangera que es troba a Espanya, amb visat o sense, per romandre en territori espanyol per un període ininterromput o una suma de períodes successius que no superi els 90 dies en qualsevol període de 180 dies des de la primera entrada a l'Espai Schengen.
b) Estada de llarga durada per estudis, mobilitat d'estudiants, serveis de voluntariat o activitats formatives.
Inclou les següents novetats:
- s'eliminen les figures de pràctiques no laborals i activitats de recerca i s'inclouen les activitats de formació;
- es proporciona seguretat jurídica pel que fa al tipus d'institucions i centres en els quals es poden dur a terme estudis i activitats de formació;
- es manté la durada de l'autorització d'estada vinculada a la durada de l'activitat per a la qual s'atorga;
- els familiars poden sol·licitar els visats o autoritzacions d'estada corresponents
-els titulars d'aquestes autoritzacions d'estada podran dur a terme activitats retribuïdes per compte d'altri o propi, prèvia sol·licitud i en les condicions que estableixi el Reglament.
C. Residència de curta durada
Es diferencien les classes següents:
a) Treball per compte d'altri. És la situació d'un estranger major de 16 anys autoritzat a residir a Espanya durant un període superior a 90 dies naturals i inferior a 5 anys, i a desenvolupar una activitat com a treballador per compte d'altri.
L'autorització inicial de residència temporal i treball té una durada igual a la de l'activitat a desenvolupar, amb un màxim d'un any, i es limita a una àrea geogràfica autònoma i a una ocupació específica, excepte en els casos previstos per la Llei i els Convenis Internacionals signats per Espanya.
b) Treball per compte propi Un estranger major de 18 anys autoritzat a residir a Espanya durant un període superior a 90 dies naturals i inferior a 5 anys i a exercir una activitat remunerada per compte propi.
c) Amb l'excepció de l'autorització de treball. S'exceptuen els estrangers que compleixin les condicions del Reial decret 1155/2024 art.88. Els requisits i el procediment estan regulats en el Reial decret 1155/2024 art.89.
d) Persona estrangera que ha retornat
e) Familiars de persones amb nacionalitat espanyola. Tenen dret, durant la seva vigència, a residir i treballar, sense necessitat de fer cap tràmit administratiu addicional.
D. Autorització de residència i treball per a activitats de temporada
L'autorització té una durada de 4 anys. Es considera que una persona estrangera major de 16 anys que està autoritzada a residir a Espanya i a treballar per compte d'altri per períodes màxims de 9 mesos en un any natural, durant el període de vigència de l'autorització, per exercir una activitat de temporada, es troba en situació de residència i treball per activitats de temporada.
E. Residència per circumstàncies excepcionals
a) Situació d'arrelament L'RD 1155/2024 recull 5 modalitats:
-de segona oportunitat, titular, en els 2 anys immediatament anteriors a la presentació de la sol·licitud, d'una autorització de residència que no hagi estat renovat, llevat que sigui per motius d'ordre públic, seguretat i salut pública;
- sociolaboral, exigeix presentar amb la sol·licitud un contracte de treball que garanteixi, com a mínim, l'SMI o el salari establert en el conveni col·lectiu, en proporció a la jornada laboral;
- social, per a aquelles persones que tinguin vincles familiars i disposin de mitjans econòmics suficients per al seu manteniment que arribin, com a mínim, al 100% de l'IPREM;
- socioeducatiu, per a aquelles persones que estiguin matriculades o cursin ensenyament secundari postobligatori o es comprometin a realitzar una formació promoguda pels serveis públics d'ocupació;
- familiar, progenitor o tutor legal d'un menor o persona que presta suport a una persona amb discapacitat, nacional d'un altre estat de la UE, l'EEE o Suïssa.
b) Víctimes de violència de gènere, violència sexual i tràfic de persones. L'autorització de residència i treball temporal dona dret a residir i treballar en territori espanyol, en qualsevol ocupació o sector d'activitat. S'aplica a:
- dones estrangeres víctimes de violència de gènere;
- víctimes estrangeres de violència sexual;
- menors d'edat víctimes de violència sexual;
- víctimes estrangeres del tràfic de persones.
c) Altres circumstàncies, incloent-hi:
- raons humanitàries;
- col·laboració amb autoritats, raons de seguretat nacional o interès públic;
- circumstàncies excepcionals per a la col·laboració contra xarxes organitzades.
d) Menors no acompanyats:
- s'introdueix el silenci negatiu en el procediment de sol·licitud d'autorització de residència;
- l'autorització de residència els dona dret a treballar a partir dels 16 anys per compte propi i d'altri;
- els terminis en el procediment d'autorització ara es refereixen a mesos;
- poden sol·licitar una autorització de residència no només dins dels dos mesos següents als 18 anys, sinó també, excepcionalment, després i fins a l'endemà de fer els 20 anys;
- per demostrar que disposen de mitjans econòmics suficients per sol·licitar una autorització de residència quan són majors d'edat, poden presentar un contracte de treball;
- fins a la sol·licitud de l'autorització de residència, hauran d'haver romàs en territori espanyol, la qual cosa hauran d'acreditar, així com la seva integració social.
G. Residència de llarga durada
El nou reglament introdueix lleugers canvis procedimentals per ajustar-se a la normativa europea (Dir 2003/109/CE) i, pel que fa al càlcul del període de residència legal dels titulars de la targeta blava de la UE, transposa part de la Dir (UE) 2021/1883.
H. Modificació de la situació dels estrangers a Espanya
Es contemplen els supòsits següents:
a) D'estudiant a treballador: les persones que es troben a Espanya amb una autorització d'estada de llarga durada per estudis o activitats formatives poden accedir a la situació de residència i treball i de residència, a excepció de l'autorització de treball sense necessitat de sol·licitar visat, si han obtingut el títol o certificat d'estudis o formació realitzats i compleixen els requisits establerts.
b) De la residència temporal a la residència temporal i treball: Per passar d'una situació a una altra, sense necessitat de visat, cal complir els requisits per a la corresponent autorització sol·licitada amb les especialitats prestades en funció del temps de residència i del tipus d'autorització de sortida.
c) Modificació de l'autorització de residència i treball. Durant el primer any de vigència de les autoritzacions inicials, l'òrgan competent per raó del lloc on s'hagi d'iniciar la relació laboral o l'activitat laboral per compte propi podrà modificar el seu àmbit en matèria d'ocupació, sector d'activitat i àmbit territorial de limitació, sempre a petició del seu titular.
I. Infraccions i procediment sancionador
a) S'estableix l'obligació de l'òrgan instructor del procediment d'incloure en la seva proposta de resolució l'avaluació de les proves realitzades, especialment les que constitueixen els fonaments bàsics de la decisió.
b) No es pot prescindir del tràmit d'audiència en cap procediment ordinari.
c) L'òrgan competent per resoldre pot considerar no només que la infracció és més greu que la determinada en la proposta de resolució, sinó que també pot considerar-ho respecte de la sanció; en aquest cas també haurà de concedir a l'interessat un termini de 15 dies per aportar tantes al·legacions com consideri oportunes.
d) En el procediment preferent s'especifiquen les circumstàncies que, entre d'altres, s'han de valorar especialment per considerar que existeixen riscos de no compareixença als efectes del seu tractament per aquest procés.
e) En el procediment simplificat, les infraccions lleus en matèria laboral i social, que s'han d'iniciar per acta de la Inspecció de Treball i Seguretat Social i tramitar mitjançant el procediment per a la imposició de sancions per infraccions de l'ordre social.
f) S'introdueix el règim de reconeixement de les decisions d'expulsió d'altres estats membres de la UE i Estats associats Schengen.
g) En els procediments sancionadors per a la imposició de multes s'elimina la referència al fet que els 15 dies concedits siguin dies hàbils per pagar les multes de la seva fermesa en via administrativa.